Λόγια ανθρώπων, ήχοι μηχανών

Κουνώντας τον δείκτη του δεξιού του χεριού στον αέρα πέρασε τα κομμάτια της συλλογής, ταξινομημένα κατά έτος. Είχε όρεξη για μερικά oldies. Έφτασε γρήγορα στο 2010 και έψαξε στην κατηγορία «Electronica», αν και ήταν ο τίτλος ενός άλμπουμ που τον παρέπεμψε στη μουσική από ταινίες. Βρήκε τους τίτλους τέλους και κούνησε το δάχτυλό του προς τα μέσα, πατώντας ένα νοητό κουμπί. Μόνο όταν τα συνθεσάιζερ ήχησαν στο σαλόνι ενός διαμερίσματος στο Μόντρεαλ θυμήθηκε τα γεγονότα της περιόδου.

Στην Ελλάδα του 2010 όλα έρχονταν ακόμη με καθυστέρηση. Βέβαια, το προσκύνημα στην κατανάλωση γινόταν πάντοτε στην ώρα του, κουρδισμένο και συγχρονισμένο με την παγκόσμια καπιταλιστική κοινότητα, σαν γυμναστική επίδειξη καλά εκπαιδευμένων διαφημιστών. Σε κάτι, όμως, η χώρα είχε τα πρωτεία: στην υποδοχή της οικονομικής κρίσης 2009-2016 ήταν η πρώτη στη σειρά των τότε λεγόμενων PIGS (αργότερα, η λεγόμενη Mediterranea, η συμμαχία των αδύναμων κρίκων της άλλοτε ενωμένης Ευρώπης).

Οι συνθήκες ζωής στην πατρίδα τού φαίνονταν αστείες το 2012 και ο Καναδάς έγινε το δεύτερο σπίτι του. Το κύμα εργασιακής μετανάστευσης είχε φτάσει στο αποκορύφωμά του την άνοιξη εκείνης της χρονιάς και ο ίδιος δεν έβλεπε το λόγο να παραμένει σε μια χώρα που είχε υπογράψει με τόση απερισκεψία την εθνική της καταδίκη.

Ακόμη του έρχεται στο μυαλό η βαθιά απογοήτευση που βίωσε το καλοκαίρι και το φθινόπωρο του ’11, με την ψήφιση του μεσοπρόθεσμου και το ολοκληρωτικό ξεπούλημα των κρατικών επιχειρήσεων και των ΔΕΚΟ – ακόμη και των κερδοφόρων. Η επιδείνωση στο βιοτικό επίπεδο ερχόταν με ιλιγγιώδεις ρυθμούς.

Πιο έντονα ανακαλεί την αίσθηση της σιχαμάρας που ένιωθε για τις «απλές συζητήσεις» της περιόδου. Σαν στιγμή από το «The wall», η απόσταση ανάμεσα σε αυτό που αντιλαμβανόταν ο ίδιος σαν πραγματικότητα και αυτό που οι συμπολίτες του θεωρούσαν ότι προείχε μεγάλωνε ανησυχητικά. «United we stand, divided we fall«, έλεγαν οι Floyd – ο Waters είχε έρθει στο Ολυμπιακό Στάδιο παίζοντας ξανά το έργο, 10 μέρες μετά την οριστική απόφαση να βουτήξουμε στο κενό. Και η πτώση πράγματι επήλθε.

Δύο κατηγορίες επιστημόνων είχαν ‘σκίσει τα πτυχία τους’ εκείνη τη δεκαετία: οι πολιτικοί επιστήμονες και οι μουσικολόγοι.

Οι μεν γιατί πολλοί εξ αυτών είχαν την αισιοδοξία να προβλέψουν από κοινωνικής άποψης τα εντελώς αντίθετα από όσα τελικά συνέβησαν στην πρώτη δεκαετία της νέας χιλιετίας. 222 χρόνια μετά τη Γαλλική Επανάσταση ο πλανήτης ακόμη διαπραγματευόταν την ελευθερία και την ισότητα και έψαχνε στο λεξικό για τη σημασία της αλληλεγγύης.

Οι δε επειδή είχαν προβλέψει μια εξέλιξη που δεν ήρθε ποτέ. Άλλους δύο αιώνες μετά τον Μπετόβεν, η λαϊκή μουσική -pop για τους Άγγλους- είχε αλλάξει ελάχιστα. Η άποψη των ανθρώπων για την εύηχη μουσική είχε παραμείνει στάσιμη ακόμη και με την είσοδο των μηχανών στον τομέα της ερμηνείας των μουσικών κομματιών. Για την ακρίβεια, από τον Jarre και τους Kraftwerk μέχρι τους Orbital και τους Faithless, φαινόταν ότι το παγκόσμιο μουσικό στερέωμα ένιωθε την ανάγκη να πει περίπου τα ίδια με άλλα λόγια -και αυτό ομολογουμένως του άρεσε.

Αυτή η αντίφαση -φρίκη στα λόγια των ανθρώπων, αγάπη για τους ηλεκτρονικούς μουσικούς ήχους- είχε στιγματίσει εκείνη την περίοδο. Για πολύ καιρό μετά το «νέο» ΠΑΣΟΚ, τις «αγανακτήσεις» και την πλήρη εφαρμογή του «Δόγματος του σοκ», τα ακουστικά και τα ηχεία του έπαιζαν συνέχεια αυτή τη μουσική. Οι μηχανές τα έλεγαν καλύτερα, πίστευε.

Κούνησε τα δύο μεγάλα δάχτυλα και πήγε στις επιλογές. Διάλεξε «Repeat track» και άφησε εκείνους τους μυστήριους Γάλλους να παίζουν μέχρι που πήγε τρεις και δεκαεννιά.

Advertisements

Σχολιάστε

Filed under Fiction

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s