Το τιμόνι στο ντιβάνι

Ούτε η εργασία, ούτε ο καταναλωτισμός, ούτε η διασκέδαση, ούτε ο πολιτισμός μας φωτογραφίζουν τόσο ξεκάθαρα την ελληνική κοινωνία όσο ένα καθημερινό αυτοσχέδιο σπορ / αναγκαίο κακό: η οδήγηση.

Ο τρόπος που οδηγούμε (όπως και η συμπεριφορά μας ως πεζοί) βγάζει τόσο καλή ακτινογραφία που ένας σωστός γιατρός που την κοιτάει μπορεί να κάνει την διάγνωση.

Μεταξύ μας, αρκεί κι ένας κοινός θνητός να τη συγκρίνει με την ακτινογραφία ενός άλλου λαού και να βρει τις διαφορές (όπως έκαναν ο Alberto και η Merche όταν ήρθαν πρώτη φορά στην πρωτεύουσα από την Ισπανία: «¡Qué agresivos!«, αναφώνησαν).

Ας δούμε λοιπόν τι συμβαίνει στους δρόμους μας, πώς γίνεται στον λοιπό δυτικό κόσμο και τι σημαίνει αυτό για μας.

 

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

1. Ξεκίνημα σε φανάρι
ΑΛΛΟΥ: Ο οδηγός του πρώτου μπροστά στη διάβαση αυτοκινήτου βάζει πρώτη και ξεκινά. Οι πιο πίσω ακολουθούν σιωπηλά και υπομονετικά
ΕΔΩ: Ο οδηγός του τέταρτου αυτοκινήτου στην ουρά κορνάρει σπαστικά, διότι ο πρώτος σίγουρα κοιμάται, ο μαλάκας. Αν ο μαλάκας πράγματι κοιμάται, κορνάρουν και οι υπόλοιποι. Επίσης, ο πρώτος ξεκινά πάντα μετά τις μηχανές (βλ. ΔΙΚΥΚΛΑ)
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ: Οι Έλληνες είναι απολύτως αναλληλέγγυοι, ατομικιστές και αγενείς με την προτεραιότητα. Όταν ο άλλος έχει σίγουρη την θέση που δικαιούσαι και εσύ, φοβάσαι ότι δύσκολα θα υποστηρίξει το δικαίωμά σου να την αποκτήσεις ακόμη κι αν δεν έχει σχεδόν τίποτα να κάνει ή να χάσει.

2. Προσπέραση, αλλαγή λωρίδας
ΑΛΛΟΥ: Από αριστερά, με χρήση φλας.
ΕΔΩ: Από οποιαδήποτε πλευρά στους φαρδείς δρόμους και ποτέ με φλας. Επίσης, απαγορεύεται να την κάνεις αν ένας free rider μοτοσικλετιστής έχει μόλις αποφασίσει να περάσει ξυστά από δίπλα σου, πάνω στην γραμμή που χωρίζει τις λωρίδες.
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ: «Σιγά μην σου δώσω και αναφορά ότι σε προσπερνάω, καραγκιόζη, που μου πηγαίνεις σαν κότα στην Κηφισίας.» Δηλαδή, ισχυρός είναι αυτός που μπορεί και το κάνει πρώτος (όπως και στη ζούγκλα).

3. Κινητό τηλέφωνο
ΑΛΛΟΥ: Με bluetooth επιτρέπεται.
ΕΔΩ: Επιτρέπεται κυρίως σηκώνοντας το κινητό στο αυτί, ώστε η προσοχή να στρέφεται κυρίως στον διάλογο. Εμείς οι Έλληνες είμαστε της συζήτησης.
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ: Είμαστε και πολύ business τύποι / δεν προλαβαίνουμε να τηλεφωνήσουμε πεζοί / τα bluetooth και οι ανοιχτές ακροάσεις δεν έχουν τελειοποιηθεί. Η τεχνολογία κάνει λάθος, όχι εμείς.

ΔΙΚΥΚΛΑ

1. Ξεκίνημα σε φανάρι
ΑΛΛΟΥ: Ισχύει ό,τι και στα αυτοκίνητα
ΕΔΩ: Αν έχεις μηχανή, πρέπει να χωθείς ώστε να ξεκινήσεις πρώτος. Αν μάλιστα αρνηθείς να βγεις μπροστά από τα αυτοκίνητα και να πατήσεις την διάβαση των πεζών, είσαι ή ψάρακλας ή γκέη και δεν είσαι άξιος να οδηγάς δίκυκλο στην Ελλάδα, παλιοφλώρε!
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ: Βιαζόμαστε από κεκτημένη ταχύτητα. «Γιατί να πηγαίνεις αργά όταν μπορείς να πηγαίνεις γρήγορα; Άντε, άντε, να τελειώνουμε (και μετά να πάμε να δούμε τηλεόραση)».

2. Προσπέραση, αλλαγή λωρίδας
ΑΛΛΟΥ: Από αριστερά, με χρήση φλας, κοιτάζοντας τον αριστερό καρέφτη.
ΕΔΩ: Τι είναι προσπέραση; ΚΑΘΡΕΦΤΗΣ;!! Καλά, ντιπ χαζά είστε; Αφού οι μηχανές κινούνται ανάμεσα στα αυτοκίνητα, όπως το νερό ανάμεσα στα βράχια. Και ο καθρέφτης είναι καγκουριά, είναι το πρώτο που βγάζεις αν είσαι στη γενιά του facebook…
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ: Οι οδηγοί δικύκλων έχουν παίξει πολλά video games. Και μετά σκοτώνονται και έφταιγε ο άλλος.

ΟΛΑ ΤΑ ΟΧΗΜΑΤΑ

1. Στροφή
ΑΛΛΟΥ: Κάνεις στην άκρη, βγάζεις φλας έγκαιρα και στρίβεις. Αν το φανάρι ήταν παλλόμενο πορτοκαλί, περιμένεις τους πεζούς να διασχίσουν την διάβαση.
ΕΔΩ: Στρίβεις. Τελεία και παύλα. Το φλας καίει ρεύμα, δεν είναι καιρός για σπατάλες! Όσο για τους πεζούς που μπορεί να είχαν πράσινο, ας πρόσεχαν (τους πατάς). Ακόμη, αν ο μπροστινός αφήνει τους πεζούς να περάσουν, είναι φλώρος, αδερφή ή ένας απ’αυτούς τους ευρωσπουδαγμένους που τάχα μου-τάχα μου εισήγαγαν την ευγένεια απ’τα Παρίσια.
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ: Όπως και παραπάνω: «Δεν θα σου δώσουμε και αναφορά τι θα κάνουμε! Κουμάντο πού θα πάω θα μου κάνεις;» Η υποχρέωση είναι σκλαβιά για τον Έλληνα και πρέπει να δραπετεύει από το υποσυνείδητό μας. Περίεργο που όταν μας στερούνε τα δικαιώματά μας, δεν κάνει κανένας την σύνδεση.

2. Αλκοόλ
ΑΛΛΟΥ: Απαγορεύεται αν πρόκειται να οδηγήσεις.
ΕΔΩ: Σιγά μην μέθυσα με δυο κρασάκια και τρεις βότκες! Λες και είμαι χθεσινός! Και στην τελική πώς αλλιώς θα δείξω το νέο όχημά μου το Σάββατο το βράδυ;
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ: Τίποτα ψυχολογικού χαρακτήρα. Απλώς τα πρόστιμα και οι κυρώσεις δεν ήταν ανέκαθεν αρκούντως υψηλά. Τώρα τελευταία έστρωσαν…

3. Ταχύτητα / Τήρηση ορίων
ΑΛΛΟΥ: Τα όρια υπάρχουν για να τηρούνται και είναι γνωστό ότι μέσα στην πόλη πρέπει να πηγαίνεις αργά.
ΕΔΩ: Τα όρια υπάρχουν για να μας δίνουν μια χοντρική ιδέα του πόσο γρήγορα πρέπει να πηγαίνουμε, π.χ. 50=κόψε, 100=πάτα το, μην το φοβάσαι, 120=όσο πατάει, STOP=κόψε αρκετά.
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ: Τίποτα δεν είναι σαφές όταν πρόκειται για τις υποχρεώσεις μας. Έχεις περιθώριο, έχεις περιθώριο, ναι, ναι, έχεις περιθώριο να επιδοθείς στην ασυδοσία.

4. Σταμάτημα σε φανάρι
ΑΛΛΟΥ: Όταν γίνεται πορτοκαλί, αρχίζεις να φρενάρεις. Σταματάς τελικά πριν την γραμμή της διάβασης.
ΕΔΩ: Το κόκκινο μοιάζει τραγικά με βαθύ πορτοκαλί (άρα προλάβαινα). Εξάλλου, οι γραμμές των διαβάσεων είναι συχνά σβησμένες. Αν είναι φρεσκοβαμμένες, ορίζουν τις θέσεις στις οποίες πρέπει να στέκονται οι μηχανές, αναγκάζοντας τους πεζούς σε σλάλομ.
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ: Στο περίπου σταματάμε, στο περίπου ζούμε.

ΠΕΖΟΙ

1. Διαβάσεις
ΑΛΛΟΥ: Χωρίς φανάρια: Πατάς το πόδι σου, κοκκαλώνουν τα πάντα. Με φανάρια: ορίζουν το σημείο από το οποίο θα διαβείς τον δρόμο (εύκολο, ε;)
ΕΔΩ: Με ή χωρίς φανάρια: Παίζεις τη ζωή σου στα ζάρια και πρέπει να κοιτάς μήπως περνάει/στρίβει κάποιο όχημα, μια και αυτό έχει την απόλυτη προτεραιότητα, γιατί είναι μεγαλύτερο από σένα. Επίσης, άμα βιάζεσαι, περνάς και όχι από διάβαση.
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ: Δεν είμαστε κράτος. Βλέπε «νόμος της ζούγκλας».

2. Σταμάτης και Γρηγόρης
ΑΛΛΟΥ: Ορίζουν τη στιγμή στην οποία θα διαβείς τον δρόμο (εύκολο, ε;)
ΕΔΩ: Ο Γρηγόρης ορίζει τη στιγμή που θα κοιτάξεις να δεις αν όλα τα οχήματα σταμάτησαν με το κόκκινό τους. Ο Σταμάτης ορίζει τη στιγμή που πρέπει να τρέξεις απέναντι αν ο δρόμος είναι πλατύς. Αλλιώς υπάρχει περίπτωση να μείνεις στη μέση όταν ανάψει το πράσινο των οχημάτων και να εξοργίσεις τους ακριβοδίκαιους οδηγούς.
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ: Απουσία συλλογικής συνείδησης. Όταν είσαι πεζός σκέφτεσαι σαν πεζός, αλλά όταν οδηγείς έχεις και πάλι το πάνω χέρι, σε προστατεύουν τόσες λαμαρίνες, οπότε να πάνε να πνιγούν οι πεζοί.

ΔΙΑΓΝΩΣΗ

Μην ξανακούσω ότι είμαστε χαλαρός λαός και γι’αυτό μας ζηλεύουνε, θα αρχίσω να πετάω σπίθες και μαχαίρια. Η χαλαρότητα μπροστά στην πρόοδο είναι σαν να έχεις δίτροχο ενώ ο άλλος έχει τζηπ (και μην μου πείτε ότι οι πολλοί ονειρεύονται παπάκια Made in China! Ίσως καμιά BMW…).

Είμαστε ως γνωστόν από τους πιο καθυστερημένους σε ανάπτυξη λαούς της Ευρώπης, το έχουμε πάρει χαμπάρι σαν αυτόνομες μονάδες και μας έχει κόψει ο κρύος ο ίδρωτας. Όμως δεν το έχουν καταλάβει οι εξουσιάζοντες -κι αν το κατάλαβαν, χέστηκε η φοράδα στ’ αλώνι. Έτσι, η ανασφάλειά μας κορυφώνεται, διότι λογικό είναι να μην θέλουμε να ανήκουμε στους γαϊδάρους ή τους πιθήκους. Τότε είναι που η ευγένεια εξαφανίζεται: αν δεν καλύπτεις της ανάγκες σου, γίνεσαι αγενής, απότομος, ευέξαπτος ή/και επιθετικός.

Η οικονομία προσπαθεί αυτοσχέδια να πάει μπροστά, την ώρα που κανένας δεν παρέχει ένα χειροπιαστό όραμα (καπιταλιστικό, σοσιαλιστικό, πολιτιστικό, οικονομικό, κλπ.) για ολόκληρη τη χώρα.

Ο κλήρος πέφτει στον έρμο τον πολίτη: πρέπει να τρέξει και να εφεύρει αντίστοιχα πατέντες για να φανεί σύγχρονος, να φανεί ανταγωνιστικός, να βγάλει λεφτά και να γίνει στιλάτος, μοδάτος, λαπτοπάτος, i-phon-άτος και ότι άλλο σκυλοειδές επιτάσσει το κακήν κακώς εισαχθέν lifestyle.

Ταυτόχρονα, καθώς όλοι τρέχουν για την πάρτη τους, το συλλογικό πνεύμα, η αλληλεγγύη και η αλληλοϋποστήριξη πάνε περίπατο. Όλοι πιστεύουν ότι ο θάνατός σου είναι η ζωή τους και μόνο όταν νιώσουν ότι είσαι πιο αδύναμος αποφασίζουν να μην σε θυσιάσουν. Τι μεγαλοψυχία!…

ΣΥΝΤΑΓΗ

– Φύγε 10 λεπτά νωρίτερα από το σπίτι σου. Όποιον ξέρεις που έζησε καλύτερα επειδή κοιμόταν 10 λεπτά παραπάνω, πες μου να τον γνωρίσω.

– Αν μένεις και δουλεύεις κοντά σε μετρό, άστο το ρημάδι το αυτοκίνητο. Πάρε παράδειγμα από τα γεμάτα πάρκινγκ στις στάσεις Δουκίσσης Πλακεντίας, Χαλανδρίου, κ.α.

– Μην οδηγείς απότομα, καις βενζίνη και έχει ακριβύνει.

– Άσε τους πεζούς να περάσουν. Συνήθως παίρνει 5 δευτερόλεπτα (μέτρα το κι αν σου φαίνεται πολύ, το ξανασυζητάμε).

– Βάλε το κινητό σε ανοιχτή ακρόαση και μίλα χωρίς να το κρατάς, με κλειστά παράθυρα. Τόνισε στον συνομιλητή σου ότι οδηγείς και ότι καταχρηστικά μιλάς στο τηλέφωνο. Αν είναι επείγον, μιλήστε. Αλλιώς, σε μισή ώρα στατιστικά έχεις φτάσει στον προορισμό σου.

– Αν οδηγείς μηχανή, καταλαβαίνω το «live fast, die young», αλλά πίστεψέ με: υπάρχει και αύριο.

– ΜΗΝ ΚΟΡΝΑΡΕΙΣ, για όνομα του ιερού και του όσιου που έχεις. Η ηχητική μόλυνση πάει σύννεφο. Επίσης, η κόρνα είναι για να προειδοποιήσει για κίνδυνο. Όταν κινδυνέψεις, όλοι θα νομίζουν ότι απλώς ξύπνησες στραβά.

– Βγάζε φλας ακόμη κι αν είσαι μόνος σου στην έρημο της Αριζόνα. Θα σε βοηθήσει να συνηθίσεις να βγάζεις φλας κι όταν πραγματικά είναι χρήσιμο. Δυνατό πράγμα η συνήθεια…

– Μην πίνεις, πια. Κόφτο, αν πρόκειται να οδηγήσεις.

– Οι άλλοι είναι σαν εσένα. Μίλα και αντιμετώπισέ τους σαν να ήταν παιδιά σου, όχι σαν να είναι λωποδύτες.

– Όταν ο άλλος κρατάει το κινητό στο αυτί του, κοίτα τον επίμονα σαν Αρειανό και κούνα το κεφάλι σου σε αποδοκιμασία.

Τα στατιστικά το δείχνουν (κι εδώ, κι εδώ, κι εδώ): με επιβολή νόμων και ευαισθητοποίηση, βελτιωνόμαστε. Γίνεται; Φυσικά, δεν είμαστε με τίποτα πιο χαζοί από τους άλλους…

Advertisements

Σχολιάστε

Filed under Κοινωνία

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s